Lees hier hoe jouw persoonlijke gegevens worden beschermd. 

GDPR, de General Data Protection Regulation – of ook AVG genoemd – is Europese Regelgeving om de privacy van burgers (nog) beter te beschermen. Je kan de regels zien als een fikse aanvulling op onze Belgische privacywet. Elke persoon, organisatie of bedrijf die/dat met persoonlijke gegevens van burgers werkt, dient zich sinds mei 2018 in regel te stellen met deze wetgeving.

Jouw privacy wordt beschermd door het beroepsgeheim en doordat wij conform de GDPR werken. Onze hulpverleners ondertekenden ook de ethische code van hun beroepsvereniging.

Volgens deze wetgeving dienen wij, mede via deze privacyverklaring, helder en concreet aan onze cliënten te laten weten hoe wij met hun persoonsgegevens omgaan.

Welke persoonlijke gegevens we verzamelen wij en waarom

We vragen enkel noodzakelijke persoonsgegevens en houden deze ook niet langer bij dan nodig. We nemen technische en organisatorische maatregelen die een passende beveiliging van deze persoonsgegevens waarborgen.

Deze privacyverklaring werd laatst bijgewerkt op 16/04/2019. Wijzigingen worden telkens gecommuniceerd.

Concreet
Er wordt gevraagd naar naam, voornaam, adres, e-adres, telefoonnummer en geboortedatum van de cliënt om diverse redenen:

  • om een vlotte afsprakenregeling te bekomen door de juiste identiteit van elke cliënt vast te stellen en deze cliënt vlot te kunnen bereiken in geval de gemaakte afspraak uitzonderlijk verplaatst dient te worden,
  • om de cliënt praktische info en nuttig materiaal te kunnen bezorgen in het kader van zijn/haar begeleiding,
  • om de juiste cliënt te kunnen vernoemen in verslagen voor doorverwijzers en andere hulpverleners. Verslagen worden enkel opgemaakt op vraag van de cliënt en onder open omslag bezorgd aan de cliënt. Tenzij er sprake is van meldingsplicht die een uitzondering vormt op de regel van het beroepsgeheim.
  • om betalingen te kunnen verkrijgen van de juiste cliënt en een wettelijke verplichte boekhouding te kunnen voeren, o.a. om facturen te kunnen opmaken, betalingen te kunnen opvolgen en aanwezigheden te kunnen verifiëren.
  • om de cliënt op de hoogte te houden.

Er wordt van elke cliënt een dossier bijgehouden om een goede inhoudelijke en kwalitatieve opvolging van de therapie te kunnen verzekeren.

Deze dossiers worden bewaard in een dossierkast die afgesloten kan worden. Bij stopzetting van het traject wordt het dossier gearchiveerd, ook in een afgesloten kast. De dossiers worden bewaard conform de criteria van de beroepsvereniging van de hulpverlener die de begeleiding verzorgt. Op éénvoudige vraag (mondeling of via mail) heeft de cliënt inzage in zijn/haar dossier en kan vragen om zijn of haar persoonsgegevens aan te passen of te verwijderen. Persoonlijke nota’s van de begeleider kunnen niet ingekeken worden.

De persoonsgegevens worden aan niemand doorgegeven, tenzij dit nodig is voor de uitvoering van een overeenkomst met de cliënt (bv. opsturen verslag naar andere hulpverlener) of om te voldoen aan een wettelijke verplichting (bv. het voeren van een correcte boekhouding).

Op de website worden algemene bezoekgegevens bijgehouden waaronder het IP adres van de computer van de cliënt, het tijdstip van opvraging en browsergegevens. Deze gegevens worden gebruikt voor analyses van bezoek en klikgedrag op de website. Deze informatie wordt enkel gebruikt om de werking van de website te verbeteren. Deze gegevens worden zo veel mogelijk geanonimiseerd en worden niet aan derden verstrekt.

Indien je als cliënt niet tevreden bent over de manier waarop wij met jouw persoonsgegevens omgaan, kan je een klacht indienen bij de bevoegde gegevensbeschermingsautoriteit. Dit is de Gegevensbeschermingsautoriteit in België. Voor meer informatie kan je terecht op https://www.gegevensbeschermingsautoriteit.be. Uiteraard vernemen we jouw ongenoegen graag ook zelf zodat wij er iets positiefs mee kunnen doen.

Reacties

Als bezoekers reacties achterlaten op de site, verzamelen we de gegevens getoond in het reactieformulier, het IP-adres van de bezoeker en de browser user agent om te helpen spam te detecteren.

Een geanonimiseerde string, gemaakt op basis van je e-mailadres (dit wordt ook een hash genoemd) kan worden gestuurd naar de Gravatar service indien je dit gebruikt. De privacybeleidspagina kun je hier vinden: https://automattic.com/privacy/. Nadat je reactie is goedgekeurd, is je profielfoto publiekelijk zichtbaar in de context van je reactie.

Media

Als je een geregistreerde gebruiker bent en afbeeldingen naar de site upload, moet je voorkomen dat je afbeeldingen uploadt met daarin EXIF GPS locatie gegevens. Bezoekers van de website kunnen de afbeeldingen van de website downloaden en de locatiegegevens inzien.

Contactformulieren

Cookies

Wanneer je een reactie achterlaat op onze site, kun je aangeven of je naam, je e-mailadres en website in een cookie opgeslagen mogen worden. Dit doen we voor jouw gemak zodat je deze gegevens niet opnieuw hoeft in te vullen voor een nieuwe reactie. Deze cookies zijn een jaar lang geldig.

Indien je onze inlogpagina bezoekt, slaan we een tijdelijke cookie op om te controleren of je browser cookies accepteert. Deze cookie bevat geen persoonlijke gegevens en wordt verwijderd zodra je je browser sluit.

Zodra je inlogt, zullen we enkele cookies bewaren in verband met jouw login informatie en schermweergave opties. Login cookies zijn 2 dagen geldig en cookies voor schermweergave opties 1 jaar. Als je “Herinner mij” selecteert, wordt je login 2 weken bewaard. Zodra je uitlogt van jouw account, worden login cookies verwijderd.

Wanneer je een bericht wijzigt of publiceert wordt een aanvullende cookie door je browser opgeslagen. Deze cookie bevat geen persoonlijke data en heeft enkel het post ID van het artikel wat je hebt bewerkt in zich. Deze cookie is na een dag verlopen.

Ingesloten inhoud van andere websites

Berichten op deze site kunnen ingesloten (embedded) inhoud bevatten (bijvoorbeeld video’s, afbeeldingen, berichten, etc.). Ingesloten inhoud van andere websites gedraagt zich exact hetzelfde alsof de bezoeker deze andere website heeft bezocht.

Deze websites kunnen data over jou verzamelen, cookies gebruiken, tracking van derde partijen insluiten en je interactie met deze ingesloten inhoud monitoren, inclusief de interactie met ingesloten inhoud als je een account hebt en ingelogd bent op die website.

Analytics

Met wie we jouw data delen

Hoe lang we jouw data bewaren

Wanneer je een reactie achterlaat dan wordt die reactie en de metadata van die reactie voor altijd bewaard. Op deze manier kunnen we vervolgreacties automatisch herkennen en goedkeuren in plaats van dat we ze moeten modereren.

Voor gebruikers die geregistreerd op onze website (indien van toepassing), bewaren we ook persoonlijke informatie in hun gebruikersprofiel. Alle gebruikers kunnen hun persoonlijke informatie bekijken, wijzigen of verwijderen op ieder moment (de gebruikersnaam kan niet gewijzigd worden). Website beheerders kunnen deze informatie ook bekijken en wijzigen.

Welke rechten je hebt over je data

Als je een account hebt op deze site of je hebt reacties achter gelaten, kan je verzoeken om een exportbestand van je persoonlijke gegevens die we van je hebben, inclusief alle gegevens die je ons opgegeven hebt. Je kan ook verzoeken dat we alle persoonlijke gegevens die we van je hebben verwijderen. Dit bevat geen gegevens die we verplicht moeten bewaren in verband met administratieve, wettelijke of beveiligings doeleinden.

Waar we jouw data naartoe sturen

Reacties van bezoekers kunnen door een geautomatiseerde spamdetectie service geleid worden.

Lees hier hoe jouw persoonlijke gegevens worden beschermd. 

GDPR, de General Data Protection Regulation – of ook AVG genoemd – is Europese Regelgeving om de privacy van burgers (nog) beter te beschermen. Je kan de regels zien als een fikse aanvulling op onze Belgische privacywet. Elke persoon, organisatie of bedrijf die/dat met persoonlijke gegevens van burgers werkt, dient zich sinds mei 2018 in regel te stellen met deze wetgeving.

Jouw privacy wordt beschermd door het beroepsgeheim en doordat wij conform de GDPR werken. Onze hulpverleners ondertekenden ook de ethische code van hun beroepsvereniging.

Volgens deze wetgeving dienen wij, mede via deze privacyverklaring, helder en concreet aan onze cliënten te laten weten hoe wij met hun persoonsgegevens omgaan.

We vragen enkel noodzakelijke persoonsgegevens en houden deze ook niet langer bij dan nodig. We nemen technische en organisatorische maatregelen die een passende beveiliging van deze persoonsgegevens waarborgen.

Deze privacyverklaring werd laatst bijgewerkt op 16/04/2019. Wijzigingen worden telkens gecommuniceerd.

Concreet
Er wordt gevraagd naar naam, voornaam, adres, e-adres, telefoonnummer en geboortedatum van de cliënt om diverse redenen:

  • om een vlotte afsprakenregeling te bekomen door de juiste identiteit van elke cliënt vast te stellen en deze cliënt vlot te kunnen bereiken in geval de gemaakte afspraak uitzonderlijk verplaatst dient te worden,
  • om de cliënt praktische info en nuttig materiaal te kunnen bezorgen in het kader van zijn/haar begeleiding,
  • om de juiste cliënt te kunnen vernoemen in verslagen voor doorverwijzers en andere hulpverleners. Verslagen worden enkel opgemaakt op vraag van de cliënt en onder open omslag bezorgd aan de cliënt. Tenzij er sprake is van meldingsplicht die een uitzondering vormt op de regel van het beroepsgeheim.
  • om betalingen te kunnen verkrijgen van de juiste cliënt en een wettelijke verplichte boekhouding te kunnen voeren, o.a. om facturen te kunnen opmaken, betalingen te kunnen opvolgen en aanwezigheden te kunnen verifiëren.
  • om de cliënt op de hoogte te houden.

Er wordt van elke cliënt een dossier bijgehouden om een goede inhoudelijke en kwalitatieve opvolging van de therapie te kunnen verzekeren.

Deze dossiers worden bewaard in een dossierkast die afgesloten kan worden. Bij stopzetting van het traject wordt het dossier gearchiveerd, ook in een afgesloten kast. De dossiers worden bewaard conform de criteria van de beroepsvereniging van de hulpverlener die de begeleiding verzorgt. Op éénvoudige vraag (mondeling of via mail) heeft de cliënt inzage in zijn/haar dossier en kan vragen om zijn of haar persoonsgegevens aan te passen of te verwijderen. Persoonlijke nota’s van de begeleider kunnen niet ingekeken worden.

De persoonsgegevens worden aan niemand doorgegeven, tenzij dit nodig is voor de uitvoering van een overeenkomst met de cliënt (bv. opsturen verslag naar andere hulpverlener) of om te voldoen aan een wettelijke verplichting (bv. het voeren van een correcte boekhouding).

Op de website worden algemene bezoekgegevens bijgehouden waaronder het IP adres van de computer van de cliënt, het tijdstip van opvraging en browsergegevens. Deze gegevens worden gebruikt voor analyses van bezoek en klikgedrag op de website. Deze informatie wordt enkel gebruikt om de werking van de website te verbeteren. Deze gegevens worden zo veel mogelijk geanonimiseerd en worden niet aan derden verstrekt.

Indien je als cliënt niet tevreden bent over de manier waarop wij met jouw persoonsgegevens omgaan, kan je een klacht indienen bij de bevoegde gegevensbeschermingsautoriteit. Dit is de Gegevensbeschermingsautoriteit in België. Voor meer informatie kan je terecht op https://www.gegevensbeschermingsautoriteit.be. Uiteraard vernemen we jouw ongenoegen graag ook zelf zodat wij er iets positiefs mee kunnen doen.